Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Film/video

<< < (19/57) > >>

Marten-Jan van Zanden:

--- Citaat van: Boboko op  3 juni 2010, 20:50:37 ---
--- Citaat van: Pollendam op  3 juni 2010, 16:35:35 ---Afgelopen Zondag heb ik de Nederlandse speelfilm De Passievrucht bekeken.
De hoofdrolspeler en zijn zoon reizen met wel een heel merkwaardige passagiersboot naar Terschelling.

Namelijk de Terschellingerbank van Wadden-Transport.

Merkwaardig gezicht om passagiers van dit schip af te zien komen.

--- Einde van citaat ---

Terschelling? Apart, in het boek gaan ze naar Ameland namelijk :-)

--- Einde van citaat ---

Boek heb ik niet gelezen Bob.
Maar in de film gaan ze wel degelijk naar Terschelling.
Ze zitten ook nog geweldig aan de zuip in het Amsterdams koffiehuis.
Ik zal morgen eens proberen of ik de fragmenten kan plaatsen.

Vriend:
Onder het topic 'zusterschepen' heb ik zojuist wat informatie geplaatst over de 'Koningin Emma', zusterschip van de door Doeksen in het verleden gecharterde 'Oosterschelde'.

Ik vond nog twee fimpjes van de 'Koningin Emma', tegenwoordig 'Estrella', die een 'botsinkje' veroorzaakt. Volgens het commentaar gebeurde dit ook wel eens bij de PSD met de direct omkeerbare motoren. In dit geval blijkbaar niet 'direct' genoeg  ;D



En nog een filmpje vanaf het achterdek, het schip wordt tegenwoordig o.a. ingezet voor sportvissers.

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  5 juni 2010, 00:21:04 ---Onder het topic 'zusterschepen' heb ik zojuist wat informatie geplaatst over de 'Koningin Emma', zusterschip van de door Doeksen in het verleden gecharterde 'Oosterschelde'.

Ik vond nog twee fimpjes van de 'Koningin Emma', tegenwoordig 'Estrella', die een 'botsinkje' veroorzaakt. Volgens het commentaar gebeurde dit ook wel eens bij de PSD met de direct omkeerbare motoren. In dit geval blijkbaar niet 'direct' genoeg  ;D



En nog een filmpje vanaf het achterdek, het schip wordt tegenwoordig o.a. ingezet voor sportvissers.



--- Einde van citaat ---

Er wordt op het web zoveel geleuterd. Bij de PSD is dat namelijk nooit gebeurd. Men is tegenwoordig niet meer gewend met een vanuit de MK bediende, direct omkeerbare motor te varen. Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).

Vriend:

--- Citaat van: willem boot op  5 juni 2010, 18:13:15 ---Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).

--- Einde van citaat ---

Daarom had ik direct ook tussen aanhalingstekens geplaatst, bedankt voor de toelichting. Wat ik begrepen heb, is dat op deze manier de overbrenging naar de schroef een stuk eenvoudiger is (door het ontbreken van de 'tandwielkast'). De Holland (4) en de Friesland (1) hebben ook een direct omkeerbare motor, dit kun je zien aan de 'S' in de typeaanduiding TMA(B)S van de Werkspoor motoren.

Betekent trouwens dat door het ontbreken van de 'tandwielkast' de schroef bij dit soort schepen hetzelfde aantal omwentelingen maakt als de krukas?

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  5 juni 2010, 22:54:56 ---
--- Citaat van: willem boot op  5 juni 2010, 18:13:15 ---Dat "direct" heeft trouwens niets met de snelheid te maken, maar slaat op het omkeren van de draairichting van de motor, waar geen omkeerkoppeling op is gemonteerd ("tandwielkast" wordt dat ook wel genoemd).

--- Einde van citaat ---

Daarom had ik direct ook tussen aanhalingstekens geplaatst, bedankt voor de toelichting. Wat ik begrepen heb, is dat op deze manier de overbrenging naar de schroef een stuk eenvoudiger is (door het ontbreken van de 'tandwielkast'). De Holland (4) en de Friesland (1) hebben ook een direct omkeerbare motor, dit kun je zien aan de 'S' in de typeaanduiding TMA(B)S van de Werkspoor motoren.

Betekent trouwens dat door het ontbreken van de 'tandwielkast' de schroef bij dit soort schepen hetzelfde aantal omwentelingen maakt als de krukas?

--- Einde van citaat ---

In principe wel. Zie "SSS" en "De Reederij". in de vlootoverzichten/schema's vind je de vermelding 'do'.  bij de machinegegevens. Dat zijn de "direct omkeerbare" motoren. Overigens kan je aan een "do" motor wel degelijk een tandwielkast koppelen, maar dat is pure theorie.  Normaal was aantal omwentelingen krukas do motor = omwentelingen schroefas.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie