Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Tarieven en dienstregelingen
Wim Vink:
Website Schylge Online meldt:
TERSCHELLING – De tarieven voor de overtocht naar Terschelling mogen wel iets scherper. Dit vinden passagiers van rederij Doeksen aldus de Leeuwarder Courant.
De tarieven bedragen op dit moment ca. 25 euro voor een persoon en tussen de 90 en 200 euro voor een motorvoertuig.
Dat de tarieven volgens de passagiers wel iets scherper mogen blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek.
Doeksen zegt in de Leeuwarder Courant dat het in de strijd met de inmiddels opgedoekte prijsvechter Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) ,,noodgedwongen irreële afbraaktarieven” hanteerde, waardoor de tarieven van 2015 als relatief hoog worden ervaren.
Rederij Doeksen laat de krant weten dat de tarieven tot en met 2016 niet omhoog zullen gaan
Wim Vink:
Advertentie en tarieven uit 1931 of 1932, gepubliceerd op een (wandel)kaart van Terschelling.
afbeeldingen: coll. Kees Otter
Wim Vink:
Op dinsdag 5 januari 2016 gaat de nieuwe dienstregeling in.
Een compleet overzicht is te vinden op www.rederij-doeksen.nl.
PiebeJanMan:
Vandaag in de LC;
http://www.lc.nl/friesland/Ergernis-over-vaartijden-veerdienst-Vlieland-proef-op-komst-21709477.html
De proef die er vorig jaar al bijna kwam, lijkt toch echt te komen. Ik ben benieuwd wat er naast meer betrouwbaarheid (geen uitval sneldienst Vlieland meer) en een overzichtelijker dienstregeling voor voordeel voor Vlieland aan zit... Als de vaartijd met 17% omhoog gaat, gaan de tarieven dan ook met bijv. 15 % naar beneden?
Ben ook benieuwd hoe de dienstregeling van Doeksen volgend jaar wordt, want in de ochtend gaan de treinen naar Leeuwarden weer op een andere tijd rijden (8:32 en 9:07 wordt 8:13 en 8:48). Dit zal waarschijnlijk andere tijden betekenen voor de Veerdienst vanaf Vlieland 6.45 en de sneldienst vanaf Terschelling 6.30/7.30.
--- Citaat ---Ergernis over vaartijden veerdienst Vlieland, proef op komst
5 uur geleden Marscha van der Vlies
Vlieland baalt ervan dat de winterdienstregeling van de veerboot al in oktober is ingegaan. Op werkdagen vervalt de avondboot, terwijl het deze week druk is vanwege de vakantie.
Dit zegt de ondernemersvereniging van het eiland bij monde van voorzitter Erik Houter. ,,Het zou veel beter zijn als ook oktober nog bij de zomerdienstregeling kan horen. Er is dan genoeg drukte tijdens de herfstvakantie.’’
Maar volgens Doeksen ligt dat anders, laat directeur Paul Melles weten. ,,De drukte in oktober vindt alleen plaats rond de weekeinden en dan zetten we extra boten in. De meeste mensen verblijven toch een hele week op het eiland. Boten door de week ’s avonds laten varen is inefficiënt en slecht voor het milieu. Als het in oktober echt smoordruk is en het eiland echt in staat is passagiers in oktober te bedienen, dan zien we wel eens verder.’’
Melles kent de geluiden van het eiland al langer en stelt voor volgend jaar een proef voor. Vanaf januari vaart er drie keer per dag een autoveerboot van en naar Vlieland. Deze doet er dan een kwartier langer over dan nu het geval is om de hogere (brandstof)kosten te drukken.
Tegelijkertijd vervalt de snelboot naar het eiland. Die vaart nu via Terschelling en die verbinding tussen de eilanden vervalt helemaal. In de winter blijkt juist dat de sneldienst vaak uitvalt, vanwege de slechte weersomstandigheden.
,,De proef elke dag drie keer te varen is een test van januari tot mei. De resultaten worden uitgebreid geënquêteerd en geëvalueerd.’’
Vorig jaar zou de proef ook plaatsvinden, maar op het laatste moment verhinderde het gemeentebestuur die. Er was onvoldoende tijd om iedereen er goed over te kunnen raadplegen. Klantenpanels reageerden toen wel positief op het voornemen.
--- Einde van citaat ---
Leen:
De klankboord groep veerdienst Vlieland zegt er dit over:
Het vervoersplan van Rederij Doeken voor 2017 is goedgekeurd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Pilot 3 x auto veerdienst per dag
Onderdeel van dat vervoersplan is de pilot voor '3 x per dag een auto veerdienst het jaar rond'.
- De pilot loopt van 10 januari 2017 t/m 6 juli 2017 (dus zowel in de zomerdienstregeling als in de winterdienstregeling).
- De vaartijd zal 1:45 min. bedragen, m.u.v. de laatste afvaart om 19:00 vanuit Harlingen die een vaartijd van 1:35 min. zal hebben i.v.m. aansluiting op het Openbaar Vervoer.
- Alle dagen van de week zijn er drie retour vaarten van Vlieland met het
autoveer ms Vlieland;
- Geen driehoekreizen van de sneldienst via Vlieland;
- Afvaart tijden tijdens de proef zijn herzien en afgestemd op aansluitingen van het OV in 2017;
- In mei 2017 zal de proef worden geëvalueerd.
Dienstregeling auto veerboot tijdens de proef:
Vlieland => Harlingen: 6:45, 11:45 & 16:45
Harlingen => Vlieland: 9:00, 14:20 & 19:00
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie