Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Tarieven en dienstregelingen

<< < (8/11) > >>

Wim Vink:
Dienstregeling en tarieven uit 1939.



Afkomstig uit de coll. van Piet Luidenga

Wim Vink:
De winterdienstregeling 1954/1955.



coll: Cees Zeeders

PiebeJanMan:
Daltarief en zomertarief bij Rederij Doeksen in 2015

Vanaf 2015 hanteert Rederij Doeksen een tariefsysteem met prijsdifferentiatie. Dit betekent dat er een winter-, zomer- en daltarief komen voor passagiers, auto’s en fietsen. Rederij Doeksen denkt hiermee een betere spreiding over de afvaarten te kunnen krijgen op drukke dagen.

Daltarief

Op drukke (vakantie)dagen merkt Rederij Doeksen dat de populaire afvaarten snel volgeboekt zijn, terwijl er op de late en vroege afvaarten nog plaats genoeg is. Vooral de afvaarten overdag zijn snel uitverkocht op vrijdagen en zaterdagen in de vakantie. Hierom introduceert Rederij Doeksen een daltarief. Dit daltarief biedt in de zomerdienstregeling 20% korting op de eerste veerdienstafvaart vanaf het eiland (7.00 vanaf zowel Terschelling als Vlieland) en de laatste veerdienstafvaart vanaf Harlingen (19.00 naar Vlieland en 19.55 naar Terschelling). Deze korting geldt zowel voor personen als voor auto’s en fietsen.

Zomer- en wintertarief

Hier staat echter tegenover dat een kaartje in de zomerdienstregeling 3 tot 5 procent duurder wordt dan in 2014. Tijdens de winterdienstregeling in 2015 blijft het tarief gelijk aan dat van 2014. Door het daltarief van 20% korting tegenover de kleine stijging van het zomertarief stijgt de gemiddelde prijs van het kaartje niet, zo meldt Doeksen. Een overzicht van de tarieven:
Tarief   2014 hele jaar & winter 2015   2015 zomer   2015 daltarief
Persoon veerdienst v.v.   €25,32   €26,18   €20,26
Auto 3-5m laag   €143,56   €150,74   €113,56
Fiets   €13,94   €14,64   €11,04
De sneldienst krijgt een eigen vast tarief van €38,72 retour, wat het hele jaar hetzelfde is en identiek aan 2014.

Instemming concessieverlener (het Rijk)

Om de nieuwe tarieven door te voeren moest de concessieverlener, het Rijk, afgelopen voorjaar akkoord gaan met deze plannen. Het Rijk heeft ingestemd met deze wijziging na bestudering van het vervoerplan en de zienswijzen van de hierbij betrokken partijen. De tariefdifferentiatie valt binnen de eisen van de concessie, zo meldt Rederij Doeksen. “Volgend jaar gaan we evalueren hoe dit experiment met prijsdifferentiatie bevalt. En of het uitpakt zoals we hopen: méér tevreden passagiers door meer comfort en de keuze voor een daltarief.”

Veerbootinfo: http://www.veerbootinfo.nl/2014/11/daltarief-en-zomertarief-bij-rederij-doeksen-in-2015/
Zie ook Blogboek Doeksen: http://blogboek.rederij-doeksen.nl/2014/11/prijsdifferentiatie-vaar-buiten-de-spits-met-20-korting/

Christian:
2006: Vlieland boos: de boot naar Harlingen keert te snel terug
http://www.volkskrant.nl/binnenland/vlieland-boos-de-boot-naar-harlingen-keert-te-snel-terug~a757477

Christian:
Protest tegen inkrimping veerdiensten Wadden (1980)

Bron text: De Waarheid | 06-09-1980
Bron foto's: gahetna.nl

Inkrimping moet worden voorkomen totdat er een landelijke regeling is voor de oeververbindingen in de kustgebieden, de zogenaamde Zoute Veren. Een destijds door minister Westerterp ingestelde commissie werkt nog steeds aan een nota hierover. Minister Tuijnman zegde de Kamer toe dat hij begin volgende week zal meedelen hoe hij de nodige bijdrage, ongeveer en half miljoen gulden, denkt te kunnen regelen.
De Tweede Kamer vindt dat het rijk moet voorkomen dat de veerdiensten tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland deze winter extra worden ingekrompen door geldgebrek van de rederij. Inkrimping van de diensten zou de bevolking van deze Waddeneilanden onevenredig zwaar benadelen, zo was de algemene opvatting.
Voorafgaand aan de Kamerbehandeling boden eilanders een verklaring aan, waarin zij nogmaals wezen op de moeilijkheden waarmee zij te maken krijgen, als rederij Doeksen inderdaad per 16 september moet schrappen in de dienstregeling.
Zo zullen de schoolgaande kinderen 's avonds niet meer naar huis terug kunnen. De eilanders waren met de ochtendboot overgestoken, met spandoeken en zelfs een boot om Den Haag te overtuigen.



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie