Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen

Tarieven en dienstregelingen

<< < (7/11) > >>

willem boot:

--- Citaat van: Vriend op  5 september 2011, 23:15:12 ---Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.

Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....

--- Einde van citaat ---

Aardig dat je hier het relatieve begrip prijselasticiteit noemt (voor wie dat begrip niet kent: het is een indicator die aangeeft hoe groot de invloed van een prijsverandering, + of -, is op de omzet = in dit geval het aantal bootkaartjes). Je zet dan het betaalde tarief van TESO tegen over dat van Doeksen en dan vind je Doeksen "duur".
Denkkronkel die hierin zit (ik zeg niet "fout", want het is een gegeven menselijk gedrag dat economische invloed heeft) is, dat je beide voorzieningen als een gelijke prestatie ziet en dan wordt gemakkelijk de ene "goedkoop" en de andere "duur". Wat je daarbij bijgevolg niet betrekt is de veel kostenintensievere structuur van de Doeksen-dienst en de hoogfrequente dienst van TESO. Dat zijn namelijk de aspecten die deze prijzen bepalen.
Dat is nu precies wat door politiek georiënteerde mensen wordt aangehaald om de TSM als een negatieve vervoerder te zien. Gebrek is in die denkpatronen dat men vergeet hoe de opbouw van de TS en VLL diensten is.
Aardig is, dat het aan jouw bericht voorafgaande verhaal een aantal bootkaartjes toont. Ik zou zeggen: kijk eens naar de toeristenbelasting die daarop vermeld is en hoe die belasting "even" is verhoogd. Kennelijk niemand die zich daar druk over maakt, maar het zit wel in het tarief dat je aan Doeksen betaalt, niet in dat van TESO.

Vriend:
Laat ik beginnen met het feit dat ik niet gezegd heb dat Doeksen 'duur' is of TESO 'goedkoop'. Wellicht heb ik die indruk gewekt en is mijn verhaal niet helemaal duidelijk. Bij Doeksen kost de overtocht meer dan bij TESO, dat is iets anders dan 'Doeksen is duurder dan TESO'. Het dagje weg naar Vlieland is duurder dan naar Texel. Dat dagje weg zie ik als de 'gelijke prestatie', even los van de overtocht.

Het is logisch dat de overtocht met Doeksen meer kost dan bij TESO gezien het soort dienst, vandaar mijn opmerking 'ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen'. Echter op een dagje weg is de overtocht een groot deel van wat zo'n dagje kost. Bij een weekend of een week is de prijs van de overtocht een veel kleiner deel van wat je op zo'n uitje aan Euro's stukslaat. Daarom vind ik de tarieven bij AG Ems zo gek nog niet. Of een dergelijk tarievensysteem tot meer 'dagjespubliek' leidt is een interessante vraag. Met tijdelijke acties zou een reder daar iets mee kunnen proberen en zaken uit kunnen halen, misschien werkt het ook wel niet.

willem boot:
Nou net niet de juiste bedoeling lezen is zo gepiept.

Dagjestarieven zoals AG Ems die voert werken. Even zonder direct naar de dienstregeling van nu te koppelen: ze hanteren een "goedkoop" dagtarief op dinsdag en donderdag (uit het hoofd gesproken) en dat werkt zeker. Natuurlijk halen ze daarmee hun klanten niet uit Cadzand. AGE is daarmee al begonnen in de tijd dat ze 's winters nog niet vanuit Eemshaven voeren. Werkte goed, behalve dat de dienstregeling zo was, dat je net aankwam in "Borkum-City" als de winkels 's  middags dichtgingen en weer open een half uur voordat de boot vertrok, dus het was strand of kroeg (en die waren meestal ook dicht). Nu is dat veranderd en kan je een aardig dagje Borkum doen.

Humtidumty:
Ik denk dat een eiland zelf veel meer invloed kan hebben op het krijgen van bezoekers. Daar waar een overtocht een grotere som geld kost kunnen de belanghebbenden veel invloed hebben op de prijs of het maken van combinaties.
Zo kan men een verhuur doen inclusief overtocht of men kan op een andere manier het eiland interesanter maken voor de dagjesmensen. Horeca heeft daar b.v. ook veel belang bij, maar kan niet als zelfstandige zomaar een actie bedingen lijkt me. Maar met z'n allen kunnen de eilanders best het eiland interesanter maken.
»»Samenwerking kan veel zoniet meer opleveren dan tegenwerking««
Ik vraag me ook af hoeveel effect de spotjes van Doeksen (in combinatie met eilander VVV?) op de radio hebben op het eilandbezoek.

willem boot:
Je hebt groot gelijk, Humti!

Maarrrrr.... heb je al eens gekeken naar de toestand van de VVV's op alle eilanden? Armoe troef, te weinig subsidie, ruzie over de "directeur", herrie over de bijdragen en als je dan een leuke happening organiseert samen met de rederij en je maakt dat bekend via VVV dan wordt er gezeurd over "waarom hij wel en ik niet?"

Samenwerking van individuele ondernemers in de Horeca/huisjes en wat dies meer zij? Elke gaat kijken of de ander er niet meer uithaalt dan hij/zij. Noem maar een eiland of toeristenstreek op van Cadzand totaan Schiermonikoog (vergeet de Zuiderzee-eilanden niet) en dat gaat overal net zo.

Bovendien: elke plaatselijke ondernemer wil wel graag dat de bootdienst een korting geeft, maar zelf liever niet. Of in elk geval veel minder. "Want hij verdient toch genoeg". Ik ben dat al tegengekomen toen de VVV's op de eilanden vanaf Vlieland nog niet bestonden en dan praten we over de negentiende eeuw...... . Je wordt er doodziek van.

Goed idee, maar recreatieondernemers op de eilanden moeten dat eerst nog bedenken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie