Schepen van Doeksen > Overige onderwerpen
Tarieven en dienstregelingen
PiebeJanMan:
geen idee, maar ik verbaasde mij hier ook over, toen ik de affiches in harlingen bij de terminal zag hangen. Daar stond erbij dat je de terugtocht op moest geven om verzekerd te zijn van een plaats. Ik weet echter niet hoe het geregeld wordt als je een andere boot terug neemt, ik vind het echter wel jammer, want anders was je altijd vrij om terug te gaan wanneer jij wilde, maar je zit er nu dus sowieso min of meer aan vast....
Wim Vink:
Mijn vrouw heeft vanaf 1975 verscheidene kaartjes bewaard en ingeplakt bij de vakantiefoto's. Ik zal een aantal laten zien uit de periode 1975-1979. Op die manier is de prijsontwikkeling goed te zien.
Allereerst de personen-kaartjes:
1975 (excuses voor de verkleuring):
1977:
1978:
1979:
Olietoeslag 1979:
Als ik de tarieven van alle kaartjes optel t/m heden heb ik Doeksen al aardig gesponserd.....
Marten-Jan van Zanden:
Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.
Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-
Ligt het nou aan mij? Rare jongens die Duitsers.
willem boot:
--- Citaat van: Pollendam op 20 augustus 2011, 00:45:53 ---Ben gister naar Borkum geweest om met een zeilboot terug te keren naar vaste wal.
Maar kwam er daardoor wel achter dat ze bij AG Ems merkwaardige tarieven hanteren.
Enkele reis 16,20
Dagretour 16.20 + 2,00 toeristenbelasting
Weekendretour 26,-
Ligt het nou aan mij? Rare jongens die Duitsers.
--- Einde van citaat ---
In Duitsland werken ze vaak met tarieven die bepaalde voordelen bieden bij een bepaald reisgedrag. Dat is afhankelijk van wanneer iemand ergens naartoe wil. AG Ems heeft ook "goedkope" dagretours in de midweekdagen. Bij de meeste rederijen kom je zoiets wel tegen. Retouren die dan bijvoorbeeld twee of drie maanden geldig zijn, blijken dan weer duurder dan een "dag"- of "weekend"-retour.
Zo gebruiken ze hun tariefsysteem om de vervoersstroom zoveel mogelijk via differentiatie te beïnvloeden. Dat werkt daar gewoon anders dan ons simpele spoorkaartjessysteem van zo ongeveer een retour =- 1,6 x de enkele reis. Kwestie van wennen, maar als je goed naar de Duitse tarieven kijkt, kan je daar wel aardige zaken uithalen.
Zoals jij dat systeem merkwaardig vindt, denken de Duitse reders weer "die Hollanders kunnen toch ook wat soepeler zijn?"
Het is een kwestie van oude gewoontes en die verschillen nu eenmaal aan beiode kanten van de grens.
Vriend:
Onze oosterburen hanteren inderdaad andere tarieven, afhankelijk van de verblijfsduur. Aan de ene kant vreemd, want je krijgt als klant hetzelfde op het tijdstip van reizen na. Toch denk ik dat je met goedkopere dagretours en dagarrangementen het effect van prijselasticiteit kunt aftasten. Doeksen doet voor dagretours wel iets met de prijs maar dat is beperkt tot een paar Euro's.
Even een voorbeeld van eigen ervaring hiermee. Een paar jaar geleden toen onze kleine er nog niet was, wilden mijn vrouw en ik een rondje fietsen want het weekend was mooi weer voorspeld. Leuk, kunnen we wel op een Waddeneiland doen. De keuze viel op Vlieland. Even boeken twee retourtjes en eigen fietsen mee want dat zit toch het lekkerst. Ben je bij Doeksen richting de € 60,00 kwijt en dan moet je de auto ook nog betaald parkeren op Tsjerk Hiddes. Dat is dan toch wel een erg kostbaar rondje fietsen. Fietsarrangementje wel iets goedkoper maar dat doet het 'm ook niet. Uiteindelijk zijn we naar Texel gegaan, kostte € 10,00 voor twee retourtjes inclusief fietsen en gratis parkeren bij de boot. Ik wil best meer betalen om op Vlieland te komen, maar het moet voor een dagje weg wel leuk blijven. Stel dat Doeksen nu zo'n dagretourtje had aangeboden volgens het tarievensysteem van AG Ems, dan hadden we waarschijnlijk op Vlieland gezeten die dag.....
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie