Leuke analyses hierboven, leuk om te lezen!
De Vlieland heeft vooral als nadeel dat er maar 1 rij vrachtwagens op het autodek kan. Er wordt nu omheen gepland (of NN ingezet), maar vooral op de 9.00 afvaart vanuit Harlingen staat het heel vaak vol. Voordeel hiervan is wel dat er veel zitplaatsen zijn in de barsalon en kindersalon zonder daarvoor een extra dekhoogte er bovenop te zetten.
Het grote open zonnedek is ook niet ideaal. Zolang het schip niet met de wind mee vaart heb je als snel dat je er weg tocht.
Ook duurt het aanmeren op Vlieland nog altijd best lang. Ik ben benieuwd of ze dit met de Willems straks sneller kunnen op Vlieland.
De Vlieland heeft 4 aandrijflijnen, waardoor ze op 3 motoren ook nog kan varen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit misschien meer onderhoudskosten met zich meebrengt...
Verder zijn de Willems natuurlijk indirect wel een doorontwikkeling van de Vlieland (Catamaran, lichtgewicht interieur, etc.).