Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (126/143) > >>

Leen:
De huidige Friesland is denk het meest succesvolle schip van Doeksen tot nu toe.
Men wilde eind tachtiger jaren 1 schip voor alle verkeer. Het werd de Friesland. Dit schip was veel groter dan alles wat daarvoor had gevaren.
Voortschrijdend inzicht leidde tot de inzet van een apart vrachtschip, de Noord Nederland van nu.
Dit leidde tot het idee weer kleinere schepen in te zetten.
Dat de Friesland zo lang hoofdboot is geweest heeft ook te maken met de EVT perikelen en de moeizame bouw en aflevering van de beide Willems.
Deze waren er zonder de EVT problematiek er 5 of 6 jaar eerder geweest.
De 1e tekeningen van Damen o.a. zijn al weer van jaren geleden.
Het enige minpuntje is denk ik haar snelheid. Toen ze werd gebouwd ging men uit van de vaart door het Schuitengat, een veel kortere route. Toen dat de Slenk werd werd de overtocht duur toch vaak 2 uur, echt veel tijd over om achterstanden in te halen bij drukte was er niet meer.   Vandaar dat de beide Willems, evenals de Vlieland trouwens, duidelijk sneller zijn.   

 

Humtidumty:
Is het duidelijk waarom er geen ontwikkeling is geweest op basis van de Vlieland maar is er gekozen voor geheel nieuwe schepen?
Is de Vlieland misschien op punten tegengevallen?
En welke onderdelen zouden dat zijn?

PiebeJanMan:
Leuke analyses hierboven, leuk om te lezen!  8)

De Vlieland heeft vooral als nadeel dat er maar 1 rij vrachtwagens op het autodek kan. Er wordt nu omheen gepland (of NN ingezet), maar vooral op de 9.00 afvaart vanuit Harlingen staat het heel vaak vol. Voordeel hiervan is wel dat er veel zitplaatsen zijn in de barsalon en kindersalon zonder daarvoor een extra dekhoogte er bovenop te zetten.
Het grote open zonnedek is ook niet ideaal. Zolang het schip niet met de wind mee vaart heb je als snel dat je er weg tocht.
Ook duurt het aanmeren op Vlieland nog altijd best lang. Ik ben benieuwd of ze dit met de Willems straks sneller kunnen op Vlieland.
De Vlieland heeft 4 aandrijflijnen, waardoor ze op 3 motoren ook nog kan varen, maar ik kan me zo voorstellen dat dit misschien meer onderhoudskosten met zich meebrengt...

Verder zijn de Willems natuurlijk indirect wel een doorontwikkeling van de Vlieland (Catamaran, lichtgewicht interieur, etc.).

Evert Jan:

--- Citaat van: Humtidumty op  3 februari 2021, 21:33:45 ---Is het duidelijk waarom er geen ontwikkeling is geweest op basis van de Vlieland maar is er gekozen voor geheel nieuwe schepen?
Is de Vlieland misschien op punten tegengevallen?
En welke onderdelen zouden dat zijn?

--- Einde van citaat ---
Er moesten in ieder geval enige tijd na de oplevering/indienstneming nog aanpassingen gedaan worden... de ducktails...
Maar dat hebben de Willems ook gehad, de extra boegschroeven...

Mikey88:
Ze ligt er verlaten bij!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie