Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (125/143) > >>

jan kramer:
Dit alles in ogenschouw nemend betekent dit het einde van de trouuwe Midsland.

Humtidumty:
Vergeet de eerste ms Friesland niet.
Ze heeft gewerkt van '56 t/m '88 en daarna natuurlijk heeft ze de ritjes deze (corona)zomer gemaakt.

--- Citaat van: PiebeJanMan op 14 januari 2021, 10:20:28 ---De eerste Vlieland 1938 (1938-1963) met 25 jaar en De Oost-Vlieland 1963 komen met 23 jaar (tot 1985) een beetje in de buurt.
Ook de Koegelwieck is van 1992-2008 (26 jaar) hoofdboot geweest voor de sneldienst.
De topper is natuurlijk de Holland, maar die voer niet zo regelmatig  :o ;D

Overigens; wie had dat gedacht; nu de Vlieland, Koegelwieck en Willem Barentsz in de reguliere dienst. Terwijl die vorig jaar alle drie nog in de lappenmand zaten  :P

--- Einde van citaat ---

PiebeJanMan:

--- Citaat van: Humtidumty op 14 januari 2021, 22:55:50 ---Vergeet de eerste ms Friesland niet.
Ze heeft gewerkt van '56 t/m '88 en daarna natuurlijk heeft ze de ritjes deze (corona)zomer gemaakt.

--- Einde van citaat ---

Maar in 1975 werd de Midsland (Rheinland van AG Ems) al ingezet als hoofdboot. En ik weet eigenlijk niet goed welk schip de hoofdboot was eind jaren 60 met de Zeeuwen en de Noord Nederland (De Dageraad) erbij.

Vriend:
Eind jaren 60 waren de Noord-Nederland (ex De Dageraad) en de Friesland de hoofdboten. De Noord-Nederland meer voor het autovervoer en de Friesland meer voor het passagiersvervoer. De Schellingerland (ex Dokter Wagemaker) kon voor versterking ingezet worden. De Zeeuwen waren eind jaren 60 al weg. Pas in 1972 kwam de Schellingerland (de slof, niet te verwarren met de Dokter Wagemaker) en in 1975 inderdaad de Midsland.

Leen:

Eigenlijk was de Friesland van 1956 niet zo succesvol voor Doeksen. Het schip had veel te weinig auto of vrachtcapaciteit. Al in 1959/1960 moest de Oosterschelde van de PSD worden gehuurd om het auto vervoer aan te kunnen.
Met de komst van de kopladers voor TESO bracht de Dageraad uitkomst. Dit schip, Noord Nederland genoemd kwam  jaarrond in dienst. Buiten de topdagen en het seizoen voer dit schip vaak alleen, dus samen met de Oost Vlieland vanaf Vlieland, naar Harlingen. Dus eigenlijk was de Noord Nederland vanaf 1965 de hoofdboot. 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie