Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (49/143) > >>

PiebeJanMan:
Met gemak, Jeroen. Dit zal ze ook gaan bewijzen als de vervanger van de Midsland er is. De Friesland is juist minder stabiel, maar heeft een veel groter 'vrijboord', ze kan dus een heel end overhellen, zonder dat er ergens water op het dek komt. En dat onstabiele van de Friesland is denk ik juist prettig voor de passagiers, veel minder versnellingen.

IALA:
Ze is gebouwd als zee schip dus het zal echt wel gaan, alleen de comfort voor de passagiers zal wel minder zijn vergeleken met de Vlieland denk ik.

Maar waar ik soms een beetje moe wordt is de discussie over de diepgang van de Friesland (max. 3,00m) tegenover de hoogte die ze steekt. Dit zou het namelijk erg nadelig zijn met wind e.d. bla bla bla, gedeeltelijk misschien waar maar wat veel mensen niet weten of vergeten is dat cruise schepen en ferry's altijd een kleinere diepgang hebben dan een gewoon koopvaardij schip, daar in tegen zijn zijn cruise schepen en ferry's in verhouding een stuk breder en soms zelfs uitgerust met stabilisatoren waaruit deze schepen hun stabiliteit halen.

willem boot:

--- Citaat van: IALA op 20 februari 2010, 15:35:07 ---cruise schepen en ferry's in verhouding een stuk breder en soms zelfs uitgerust met stabilisatoren waaruit deze schepen hun stabiliteit halen.

--- Einde van citaat ---

Als dat zo was, zou ik op geen enkel passagiersschip meer overvaren. Stabilisatoren hebben niets te maken met de natuurlijke stabiliteit van het schip. Het zou beter zijn dit soort apparaten "slingeringsdempers" te noemen, want dat is precies wat ze zijn: ze verminderen het slingeren van het schip (als ze tenminste goed functioneren), maar wijzigen ("vergroten") de stabiliteit niet.

IALA:
Inderdaad Willem Stabilisatoren vergroten stabiliteit niet, maar de breedte wel is met simpele reken sommen of voorbeelden voor de mensen die er een beetje inzitten zo aan te tonen.

PiebeJanMan:
Ferries zijn vaak iets breder inderdaad, wat een groter traagheidsmoment op de waterlijn geeft, waardoor de metacenterhoogte hoger ligt. Maar ook uit een grote D/T-verhouding halen ferries en cruiseschepen hun grote stabiliteit. Dit is de verhouding tussen de hoogte van het waterdichte dek en de diepgang, hoe groter deze is hoe meer het schip kan hellen (ongeveer).

En ik weet zeker dat de friesland qua zeegedrag stukken comfortabeler is voor passagiers dan de Vlieland. Dat is precies diezelfde formule die Jeroen bedoelt, die zegt ook dat de vlieland een veel stabieler schip is en dus veel sneller beweegt.
Bovendien klappen de golven bij de Vlieland heel snel tegen het autodek aan, dit is bij de Friesland niet mogelijk. De Friesland is juist een heel langzaam bewegend schip en dus heel comfortabel voor de passagiers

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie