Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (39/143) > >>

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 29 september 2009, 10:57:05 ---Ik zie niet direct een reden waarom het niet mag. Blijft wel raar om 2 redenen; Wie wil er nou naar buiten kijken op een autodek? En je verliest nogal wat sterkte (vooral tegen torsie) Omdat je (tussen)autodek en de verdere opbouw rust op de zijwand van je schip op het autodek, dus als je ramen toe gaat passen, kunnen daar geen stijlen meer op het plaatstaal zitten.

--- Einde van citaat ---

Klopt niet helemaal. Waarom er ramen zitten bijvoorbeeld op de Wagemaker (en die is toch wat recenter), is omdat passagiers dat prettiger vinden, er meer licht op het dek is (veilig) en omdat dat bevordert dat men de weg niet kwijtraakt (desori?ntering). Met de constructiestijfheid heeft dit niks te maken. Kijk maar eens goed op dit soort schepen: de ramen zijn bijna altijd qua formaat aangepast aan de spantafstand van de opbouw. Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat. Het is dus niet zo, dat het formaat van de ramen de spantenplaatsing bepalen, het is juist andersom.

natureboy:
Ik weet eigenlijk niet zeker waarom de twee patrijspoorten in de achterklep van de Friesland inderdaad afgeblind zijn, wat ik wel zeker weet, is dat in de machinekamer van zeeschepen geen glas meer zit, en dat geld dan voor schijnlichten (skylights) en toegangsdeuren, op de Holland is dit mooi opgelost schijnlichten zijn voorzien van dichte kleppen maar de patrijspoorten zijn daar bovenop aangebracht zodat het uiterlijk origineel is gebleven, op de betonningsvaartuigen werden eind jaren tachtig ook alle patrijspoorten in de MK vervangen door blindplaten.

Pieter


willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 29 september 2009, 14:28:29 ---Ik weet eigenlijk niet zeker waarom de twee patrijspoorten in de achterklep van de Friesland inderdaad afgeblind zijn, wat ik wel zeker weet, is dat in de machinekamer van zeeschepen geen glas meer zit, en dat geld dan voor schijnlichten (skylights) en toegangsdeuren, op de Holland is dit mooi opgelost schijnlichten zijn voorzien van dichte kleppen maar de patrijspoorten zijn daar bovenop aangebracht zodat het uiterlijk origineel is gebleven, op de betonningsvaartuigen werden eind jaren tachtig ook alle patrijspoorten in de MK vervangen door blindplaten.

Pieter




--- Einde van citaat ---

dat idee op de Holland dateert nog van de begintijd toen ik er nog bestuurder-directeur van was. Van de MK-schijnlichten was mij bekend. Dat verklaart nog niet waarom de TESO-schepen op de autodekken wel ramen hebben en de Friesland niet. Toch wel nieuwsgierig naar.

Willem

PiebeJanMan:

--- Citaat van: willem boot op 29 september 2009, 13:19:33 ---Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat

--- Einde van citaat ---

Wat voor U-vormige omgezette platen bedoel je Willem?

willem boot:

--- Citaat van: PiebeJanMan op 29 september 2009, 20:48:04 ---
--- Citaat van: willem boot op 29 september 2009, 13:19:33 ---Die spanten (en op modernere constructies, de omgezette plaat in -van boven gezien- U-vorm, dragen de constructie, niet de vlakke plaat

--- Einde van citaat ---

Wat voor U-vormige omgezette platen bedoel je Willem?

--- Einde van citaat ---

Doorgaans werden tot begin jaren '80 de dekhuizen opgebouwd uit plaatstaal dat versterkt werd met opgelaste spanten, hoeklijn, bulbprofiel. Sinds eind jaren '70 is men de staande plaat gaan bewerken door er U-profiel in te persen, wat hetzelfde sterkte-effect geeft, maar geen laswerk behoeft. Tegenwoordig wordt dat vrijwel algemeen toegepast. ff retourtje Texel nemen, dan zie je het wel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie