Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (38/143) > >>

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 27 september 2009, 20:11:16 ---Geweldig Willem, kan mijn Panda ook eens naar buiten kijken.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Panda's worden alleen actief als de bamboe bloeit. Verder schijnen ze een kleurenschema te hebben dat ze nogal kort maakt en daarmee zitten we weer op het topic.
De rijen ramen had ik nodig om het enorme witte vlak van de 'Friesland' optisch te "breken", hoewel ik denk dat een partij ramen op het autodek voor passagiers die aan boord rijden de hele zaak minder "gesloten" zou maken. Het heeft dus wel een functie.
Met deze knutselpartij probeer ik te laten zien hoezeer de lengte van het schip door de EvM diagonalen op een totaal verkeerde manier wordt gebroken. Biesje hier, lijntje daar (nee heren, geen pret- of sniflijntjes  ;D) volgens de lijnen van het schip en het ziet er veel beter uit zonder aan de logo-besmetting te komen. Het is een kwestie van evenwicht in het visuele aanbrengen. Schepen bewegen (behalve als ze zinken) altijd horizontaal en die beweging moet je altijd gebruiken. De diagonalen zijn wat dat betreft volkomen verkeerd gekozen, eigenlijk alleen maar om "anders" te zijn.
Best mogelijk dat het een oorspronkelijk idee van de "Studio" was, maar destijds was het al niet origineel; ik ben exact hetzelfde motief tegengekomen bij een transportbedijf in de Waterweg, al jaren terug. De huiler is trouwens enkele jaren terug ook gebruikt op pakjes thee die in Greetsiel werden verkocht. Afgelopen zomer daar nog eens geweest, maar niet meer gezien.
Midden jaren tachtig heb ik de oude Urkerboot, de 'Prins Claus' nog eens zo aangepakt. Dat schema is toen ook toegepast, dus het bleef niet bij een tekeningetje. Resultaat: daar kwam een "Oceaanstomer" aan. Het ding was 45 metertjes.
De diagonalen waren in hun ergste vorm te zien op de "Bereboot".. Geen gezicht, drie van die witte baantjes. Als je een "huisstijl" bedenkt, moet die altijd een direct herkenbare relatie hebben met het bedrijf/het "product". De diagonalen zeggen letterlijk niets en daarom zijn ze niet alleen geen goed logo, tegelijk een gewoon zwak element om op je schepen te zetten. Ik dacht trouwens dat het nog een vondst van Luijcks was, maar dat kan ik verkeerd hebben.

natureboy:
Hallo willem, mijn Panda word alleen actief als je er op zijn tijd een slokje benzine in gooit maar zijn voornaam is dan ook fiat en in plaats van vier pootjes heeft deze wielen, maar om even bij het topic te blijven, ik denk niet dat ramen in het autoruim mogen, de twee patrijspoorten in de achterklep zijn na verloop van tijd ook met stalen platen dichtgelast zal wel met brandvoorschriften te maken hebben of iets dergelijks.
Je experiment met de Friesland toont wel aan dat horizontale lijnen het schip meteen veel gestrekter maken, het staat stukken beter dan de diagonalen die ook nog een keer in de schoorsteen doorlopen. (behalve bij de huidige Midsland)
In die jaren dat deze diagonalen ontstaan zijn (eind jaren tachtig) zag je het ook veel op kotters, dus wie weet is EvM wel eens langs de haven gelopen en heeft dat ideetje mee naar huis genomen.

Pieter

willem boot:

--- Citaat van: dageraad op 28 september 2009, 16:52:43 ---Hallo willem, mijn Panda word alleen actief als je er op zijn tijd een slokje benzine in gooit maar zijn voornaam is dan ook fiat en in plaats van vier pootjes heeft deze wielen, maar om even bij het topic te blijven, ik denk niet dat ramen in het autoruim mogen, de twee patrijspoorten in de achterklep zijn na verloop van tijd ook met stalen platen dichtgelast zal wel met brandvoorschriften te maken hebben of iets dergelijks.
Je experiment met de Friesland toont wel aan dat horizontale lijnen het schip meteen veel gestrekter maken, het staat stukken beter dan de diagonalen die ook nog een keer in de schoorsteen doorlopen. (behalve bij de huidige Midsland)
In die jaren dat deze diagonalen ontstaan zijn (eind jaren tachtig) zag je het ook veel op kotters, dus wie weet is EvM wel eens langs de haven gelopen en heeft dat ideetje mee naar huis genomen.

Pieter

--- Einde van citaat ---

Zwarte wielen en een witte body? Komy-ie er toch nog aardig dichtbij..... ;)

Ja, Pieter, de ramen op het autodek betwijfel ik ook of dat wel mag. Anderzijds, de Prinsesseboten van de PSD hadden die ook, no problem. Kan natuurlijk "voortschrijdend inzicht" zijn. En what about alle ramen op de autodekken van de TESO-boten? Zelfs de Wagemaker zit er vol mee. Die heeft ook gewoon een zeebrief. Maar eens aan de projectleider vragen?

Willem

PiebeJanMan:
Ik zie niet direct een reden waarom het niet mag. Blijft wel raar om 2 redenen; Wie wil er nou naar buiten kijken op een autodek? En je verliest nogal wat sterkte (vooral tegen torsie) Omdat je (tussen)autodek en de verdere opbouw rust op de zijwand van je schip op het autodek, dus als je ramen toe gaat passen, kunnen daar geen stijlen meer op het plaatstaal zitten.

Jelle Krijthe:
Naar mijn weten mogen er geen ramen op het autodek zitten omdat dat gevaarlijk kan zijn bij slecht weer. Ik kan me herinneren dat er op de Midsland ooit eens door een sterke golf een of meerdere raampjes gesneuveld zijn. Wel raar echter, de ramen van de Midsland zitten veel dichter bij het wateroppervlak dan op de Friesland  ::).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie