Schepen van Doeksen > Huidige vloot van Doeksen

Friesland

<< < (28/143) > >>

Henk K:
Vroeger was het om de onderste rij ramen wit, nu is dat blauw van voor tot achter.

Bob Koetsier:
Die was als eerste al genoemd, maar je helpt me wel om het volgende te zien:

- Bovenste rand van de reling, tegenwoordig blauw, hier zo te zien nog wit.

Henk K:
Och ja je hebt gelijk, weer niet gezien ;D. Het lijkt wel of de friesland na iedere werfbeurt blauwer wordt  :D

Wim Vink:
De foto liegt niet, maar ik stond erbij toen de foto werd gemaakt. Het viel mij ook op dat de Friesland meer rookte dan in het verleden. Deze keer was het wel heel opvallend, maar op dagen daarna zag ik ook meer rook uit de schoorsteen komen.
Ik ben niet technisch, dus van oorzaken heb ik geen verstand.

natureboy:
Wauw, het lijkt wel een stoomschip dat aan het roetblazen is, maar serieus een goed afgestelde dieselmotor rookt gedurend normaal bedrijf niet zichtbaar. Hier is echter geen sprake van normaal bedrijf, want de foto laat zien dat het schip nagenoeg stil ligt, ik vermoed dat er even dead slow is gedraaid om op het vertrek van de Noord Nederland te wachten, in ieder geval de brandstofhandels zijn net weer op vol vooruit gezet, en dan gebeurt het volgende: nagenoeg iedere scheepsdiesel is uitgerust met drukvulling door middel van uitlaatgassenturbines, populair gezegd een turbo.
Als nu vanuit stilliggend schip het brandstofhandel op vol vooruit word gezet (sommige stuurlieden en kapiteins doen dat wel eens te enthousiast) zal de turbo er even over doen om op toeren te komen, terwijl wel de brandstof voor vol word ingespoten, De schroef ondervind, doordat het schip nog bijna stilligt veel weerstand, dus de motor is overbelast, nu kan dat gedurende korte tijd niet zoveel kwaad, maar er is even niet voldoende lucht om de dieselolie volledig te verbranden, dus er treedt een flinke roetontwikkeling op. en dat is op deze foto goed te zien.
De kleur van de rookgassen zegt trouwens wel meer: als de rook blauwig is verbrand er smeerolie in de cylinders en witte rook wil zeggen dat je waar schijnlijk koelwaterlekkage hebt.
Zoals Wim al opmerkt, ik heb ook het idee dat de Friesland wat meer rookt als vroeger maar, dat kan behalve genoemde overbelasting andere oorzaken hebben,en daar laat ik me liever niet over uit, de werktuigkundigen aan boord zijn daar capabel genoeg voor.

Pieter

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie