Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

De Zeeuwen van 1933/1934

<< < (12/33) > >>

Gijsha:

--- Citaat van: Wim Vink op 29 april 2006, 14:53:06 ---uit de collectie van mijn oom, D. Stapersma:



De Schellingerland aan de veerbootkade, de Delfzijl (betonning) ligt ervoor.
De Holland III komt de haven binnenvaren.
Datering van de foto: 1948

--- Einde van citaat ---

Hierbij een ansicht die er veel op lijkt, maar nu met de sleepboten aan de kade. Datum poststempel is moeilijk te ontcijferen, maar vermoedelijk 31 mei 1951.

Groet,

Gijs Hesselink

Gijsha:
Hierbij 2 plaatjes (fotograaf: H.G. Hesselink) van de Schellingerland in Harlingen op 5 november 1961.

Gijsha:
Prachtige ansicht van de Noord Nederland. Als ik denk aan de bijdrage van vanmiddag van Willem Boot over de Minister Kraus, dan zou deze foto gemaakt kunnen zijn door Jan Duyf, nadat het "schopje teer" op het vuur lag.
Groet,
Gijs Hesselink

willem boot:
Zou kunnen, Gijs, aan de andere kant: kolengestookte stoomschepen rookten vrijwel altijd als er net wat op de vuren was gegooid. Dat kon overigens anders (natuurlijk nooit helemaal rookvrij), maar dat moest je echt kunnen en dat waren er niet zoveel. Brandden de vuren eenmaal 'lekker", dan kon je roken vermijden door op de kop bij de vuurdeur te stoken en dan het vuur wat later te spreiden met de sleis. Zwaar werk, maar je bespaarde doorgaans wel wat steenkool. "gespreid" stoken was makkelijker, maar dan moest je wel goed in de gaten houden dat de steenkool in het witte deel terechtkwam. Stoken was een vak apart, zeer zwaar en langdurig werk en slecht betaald. Meestal had een stoker geen hogere gage dan de "dekknecht" (wat we nu "matroos" zouden noemen).

willem boot:

--- Citaat van: Gijsha op 11 oktober 2011, 13:59:36 ---
--- Citaat van: willem boot op 20 augustus 2008, 22:27:46 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 18 augustus 2008, 10:07:27 ---
--- Citaat van: willem boot op 18 augustus 2008, 10:05:15 ---Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

--- Einde van citaat ---

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)

--- Einde van citaat ---

Schaamrood op m'n kaken..... Je hebt volkomen gelijk!

--- Einde van citaat ---

Ik kan mij goed herinneren, dat de Schellingerland die extra salon kreeg. En ik weet welhaast zeker, dat dat in 1954 was.
Groet,
Gijs Hesselink

--- Einde van citaat ---

Nee, Gijs, de datum van 13.04.1950 komt uit de kantoorjournaals van de Rederij en vermeldt dat dan de boot vertrekt naar Zwartsluis om de hut op het promenadedek te plaatsen. Dus geen 1954, maar 1950. Die journaals werden werkelijk punctueel bijgehouden. Bootje in de passagiersdienst, eruit, heer die en die naar de vaste wal, dat soort dingen. Geeft enorm veel inzicht in de dagelijkse gang van operationele zaken.
Dan telt nog, dat de Rederij in 1954 al uitgebreid bezig was na te denken over de eerste Friesland, omdat het passagiersaanbod in die jaren steil toenam. Dat gebeurde nog niet zo sterk in 1950 (zaten we nog zowat in de voorfase van de "Wederopbouw") en dus was een "aanpassing" mooi genoeg.  Zo'n hutje kon dan mooi helpen.
Toen de Rederij al serieus nadacht over de nieuwe Friesland, zullen de heren echt niet hebben gedacht aan "even" een hutje erbij met grote uitgaven op komst, dat zou zeer on-Rederijs zijn geweest.
Vraag is nog of die 'hut" nu echt nieuw was of ergens opgedoken. Dat antwoord geeft het rederijarchief niet. Voor dit soort "klassieke" schepen was het gebruikelijk zo'n dekhut in teak op te bouwen, wat natuurlijk niet bepaald goedkoop was. Teak in die tijd had minstens dertig jaar in het water gelegen en kostte een vermogen. Bekend is dat dat nog wel eens pijn deed in de portemonnee en dus werd er ander materiaal gezocht. Zo kreeg de -naar ik meen- Stortemelk II op enig moment een stuurhut van grenenhout.
De vierde Holland heeft een paar jaar terug een nieuw houten slijtdek gekregen van teak. Goede en dure oplossing, maar niet typisch voor de Holland, omdat het oorspronkelijke houten slijtdek was gemaakt van 4 cm dik Oregon pitch pine, dus een soort naaldhout.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie