Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

De Zeeuwen van 1933/1934

<< < (11/33) > >>

Vriend:
Een opname van de Noordnederland die vertrekt van Vlieland. Ik dacht eerst dat dit de Schellingerland was, omdat die vaak op Vlieland voer. Die twee Zeeuwse stoomboten vind ik lastig uit elkaar te houden. Ondanks de uiterlijke gelijkenissen zijn het geen zusterschepen. De kenner zal echter aan de achtersteven direct zien dat het hier om de Noordnederland gaat. De foto is een uitgave van Hommema.

willem boot:
Jeroen,

als je bij de bibliotheek "De Provinciale Boot" even inziet -ik heb het ook thuis vanzelf- dan staan daar de algemeen plannen in van beide schepen. De indeling van de (salon)ramen aan dek wijkt nogal van elkaar af. Dat geeft je meer houvast bij de verschillende foto's van deze bootjes.

Vriend:
Een blik op Harlingen vanaf een der Zeeuwen onderweg naar Vlieland ergens in 1954. Welke van de twee Zeeuwen het is, zegt de achterzijde van deze ansichtkaart (uitgave Hommema) niet. Ik heb sterk het vermoeden de Schellingerland, omdat op de foto's van de Noordnederland de bovenkant van de reling donker is (wellicht potdeksels o.i.d.), dit in tegenstelling tot de foto's van de Schellingerland waarbij de bovenste staaf van de reling altijd wit is.

Edit:
Ik zit de opname wat langer te bekijken en weet nu zo goed als zeker dat het de Schellingerland is. Je kunt het zien aan het schroefwater, de Schellingerland was een dubbelschroever en de Noordnederland had één schroef.

willem boot:
Zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Gijsha:

--- Citaat van: willem boot op 20 augustus 2008, 22:27:46 ---
--- Citaat van: Wim Vink op 18 augustus 2008, 10:07:27 ---
--- Citaat van: willem boot op 18 augustus 2008, 10:05:15 ---Nog een detailverschil dat ik niet heb genoemd is, dat de 'Schellingerland'(1) na '54 een extra salon op het promenadedek had. De NN (1) had die niet).

--- Einde van citaat ---

Volgens je eigen boek was dat in april 1950 (zie blz 239 en blz 321)

--- Einde van citaat ---

Schaamrood op m'n kaken..... Je hebt volkomen gelijk!

--- Einde van citaat ---

Ik kan mij goed herinneren, dat de Schellingerland die extra salon kreeg. En ik weet welhaast zeker, dat dat in 1954 was.
Groet,
Gijs Hesselink

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie