Schepen van Doeksen > Schepen niet meer in dienst van Doeksen

De Zeeuwen van 1933/1934

<< < (8/33) > >>

Humtidumty:

--- Citaat van: Wim Vink op 15 augustus 2008, 22:44:50 ---Die foto (uit 1958) ken ik al enige jaren uit de collectie van Tjebbe Cupido....

--- Einde van citaat ---

Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...

willem boot:

--- Citaat van: Humtidumty op 16 augustus 2008, 23:08:26 ---Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...

--- Einde van citaat ---

Beide schepen komen van dezelfde werf en zijn ontworpen door dezelfde ontwerper (Bureau M A Cornelissen, maar eigenlijk door de ontwerper van de vierde Holland). Het waren beslist geen zusterschepen: de diepgang van de Schellingerland ex Zeeuwsch-Vlaanderen was geringer en die boot was een dubbelschroever, in tegenstellingtot de enkelschroefs Noordnederland ex Noord-Beveland. Schellingerland had een "kruiserhek", Noordnederland een "elliptische spiegelsteven" Zeeuwsch-Vlaanderen was gebouwd voor de Prov Stbt Dienst op de Westerschelde, de NN voor de Provinciale Stbt D op de Oosterschelde.

Wim Vink:

--- Citaat van: willem boot op 17 augustus 2008, 01:10:36 ---
--- Citaat van: Humtidumty op 16 augustus 2008, 23:08:26 ---Even een vraag over deze 2 Zeeuwse schepen.
Zijn het zusterschepen of is alleen de herkomst gelijk?
De neusjes lijken in ieder geval wel op elkaar...

--- Einde van citaat ---

Beide schepen komen van dezelfde werf en zijn ontworpen door dezelfde ontwerper (Bureau M A Cornelissen, maar eigenlijk door de ontwerper van de vierde Holland). Het waren beslist geen zusterschepen: de diepgang van de Schellingerland ex Zeeuwsch-Vlaanderen was geringer en die boot was een dubbelschroever, in tegenstellingtot de enkelschroefs Noordnederland ex Noord-Beveland. Schellingerland had een "kruiserhek", Noordnederland een "elliptische spiegelsteven" Zeeuwsch-Vlaanderen was gebouwd voor de Prov Stbt Dienst op de Westerschelde, de NN voor de Provinciale Stbt D op de Oosterschelde.  Details: zie "De Provinciale Boot" Franeker 2003, tekeningen staan er ook in.

--- Einde van citaat ---

Er is geen speld tussen alle technische details te krijgen. De liefhebber weet daarom dat het geen zusterschepen waren.
Maar "Jan Publiek" zag nauwelijks verschil tussen beide schepen. Daarom is het niet verwonderlijk dat ze door die categorie als zusterschepen werden beschouwd.
Het is maar een kwestie door welke bril je kijkt.....

willem boot:
Klopt, Wim, maar ik kijk dan ook meestal anders dan de gemiddelde reiziger. En ik besef dat mijn bril soms meer van een  vergrootglas heeft. Zo loop je uiteindelijk toch nog met de borrelglaasjes op je snufferd. Misschien goed voor het wedje bij EVT....... ::) ;D

Humtidumty:
Dank je wel voor de heldere uiteenzetting.
Heb die schepen helaas zelf niet (bewust) meegekregen...
Mijn actieve herinneringen begonnen met:
Friesland 1, Oost Vlieland, Schellingerland (slof), Noord Nederland (de dageraad) en Koegelwieck 1.
En uiteraard het wakende oog van de Holland (IV).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie